Samochody dostawcze: charakterystyka, typy i polscy producenci

Istnieje wiele różnych odmian samochodów dostawczych, które charakteryzują się innym przeznaczeniem, mają różną budowę i nadwozie. Poniżej prezentujemy krótką charakterystykę i przegląd różnych odmian tych pojazdów.

Charakterystyka samochodów dostawczych

Samochód dostawczy stanowi odmianę samochodu osobowego albo lekkiego ciężarowego, który przeznaczony jest do przewozu ładunku o niezbyt dużych gabarytach. Przyjmuje się, że samochody dostawcze mają dopuszczalną masę całkowitą wynoszącą do 3,5 tony. W praktyce maksymalna ładowność tego typu pojazdów wynosi od 1000 do 1500 kg. Należy oczywiście pamiętać, żeby pojazdy, którymi się posługujemy, nie były przeładowane. Kierowca pojazdu może zostać ukarany mandatem, jeśli masa samochodu z ładunkiem przekroczy 3,5 t. Kara za to przewinienie wynosi do 500 złotych bez odebrania punktów karnych.

Samochody furgonowe, specjalne i inne 

Samochody dostawcze ze względu na budowę nadwozia można podzielić na kilka grup:

  • pick-up – w przypadku tego typu nadwozia dostawczego, skrzynia ładunkowa znajduje się od razu za kabiną pasażerską. Kabina może być pojedyncza, podwójna lub powiększona.
  • furgonowe – nadwozie furgonowe jest zamkniętym nadwoziem samochodów dostawczych oraz ciężarowych, które posiadają sztywne ściany i dach, a także odchylane tylne drzwi. Drzwi boczne często też są odchylane lub przesuwane.
  • skrzyniowe – nadwozie skrzyniowe jest otwartym nadwoziem samochodów ciężarowych i samochodów dostawczych. Składa się z kabiny kierowców oraz oddzielnej przestrzeni ładunkowej (tzw. skrzyni ładunkowej).
  • specjalne – pojazdy, które przeznaczone są do wykonywania specjalnych funkcji, w związku z czym muszą być wyposażone w odpowiedni sprzęt, jak np. pojazdy ratownictwa technicznego (m.in. wóz strażacki) lub wymuszają konieczność dostosowania podwozia np. w celu przewozu niestandardowych ładunków (m.in. chłodnie).

Producenci polskich samochodów dostawczych

W Polsce produkcją samochodów dostawczych i podzespołów samochodowych zajmuje się Fabryka Samochodów Honker w Lublinie i Fabryka Samochodów Osobowych (FSO) w Warszawie. W Lublinie wyprodukowano m.in. takie modele jak Honker Cargo, FS Lublin oraz rodzinę samochodów dostawczych FSC Żuk, natomiast w FSO powstały 125p pick-up i FSO Polonez Truck. W przeszłości produkcją samochodów dostawczych zajmowały się także Fabryka Samochodów Małolitrażowych (FSM), która obejmowała wytwórnie samochodów w Tychach i Bielsku-Białej, Fabryka Samochodów Rolniczych „Polmo” w Poznaniu oraz Zakład Samochodów Dostawczych, przedsiębiorstwo położone w Nysie, które w latach 1986–2003 wchodziło w skład FSO.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *